Erik Prince, az egykori Blackwater alapítója, a minden hájjal megkent katonai vállalkozó. Mark Peckmezian felvétele. |
2014. augusztusában, egy hónappal azután, hogy Prince és Nagl a LASA létrehozásáról levelezett, a cég hivatalosan megkezdte tevékenységét Szófiában – pontosabban egy LASA nevű jogi személy regisztráltatta magát a bolgár kormányhivataloknál. Prince bulgáriai embere Zachary Botchev, egy Amerikában diplomázott üzletember, aki hivatalos életrajza szerint a Balkán legnagyobb kerámiacsempe-gyárának alapítója, és egy légitársaságot is létrehozott.
Botchev az Airborne egyik eredeti befektetője volt, egy időben a cég harmadának volt résztulajdonosa. Botchev és Nagl az Airborne alapítása előtt is együtt dolgozott, a kilétét felfedni nem kívánó volt dolgozó szerint. „Az elgondolás” – őszerinte az volt, hogy Botchev „vásárol Bulgáriában egy repülőteret, ahol felfegyverzik a gépeket”. Botchev többszöri kérdésre sem adott kommentárt.
A LASA megalapításának tervét körvonalazó feljegyzésben, amelyet Nagl küldött Prince-nek, Nagl azt állította, hogy Botchev helyi kapcsolatokkal rendelkezik Bulgáriában, amelyek révén exportengedélyekre és „termékekre” tudnak szert tenni. Megbízták továbbá a LASA gyártási tevékenységének igazgatásával. Botchev intézte el Prince látogatását a bolgár fegyvergyárban.
Bírósági adatok szerint Botchevet körözik az Egyesült Államokban, mint szökésben lévő elítéltet. A 90-es években, amikor Dallasban élt, bűnösnek találták kereskedelmi dokumentumok ellopásában, egy betörés során egyik munkaadójától. Botchev megsértette a próbára bocsátási feltételeket és megszökött az Egyesült Államokból.
A hivatalos bolgár cégnyilvántartás szerint a LASA címe és telefonszáma ugyanaz, mint egy bolgár repülési vállalaté, amely Botchev irányítása alatt áll, és „szoros kapcsolatban van” az Airborne-nal. A LASA szűkszavú honlapján az e-mailes elérhetőség Botchev cégének értékesítési részlegének címe. A bolgár cégnyilvántartásnak leadott alapító dokumentumok és iratok nem említik sem Prince-t, sem az Airborne-t, az FSG-t vagy a Thrush repülőgépeket. Papíron a LASA Botchev különböző cégeinek konzorciuma, amelyek
néhány közös címen és telefonszámon osztoznak.
A LASA ügyvédje egy e-mailben azt állítja, hogy a cég „betart minden vonatkozó jogszabályt” és nem kommentálta a „gazdasági intézkedéseit”.
Botchev üzlettársai, akik bolgár cégek homályos hálózatát „népesítik be”, alkotják a LASA menedzsmentjének és tulajdonosi körének 100%-át. A LASA és más Botchevhez köthető cégek hivatalosan nyilvántartott címei között egy graffitivel borított szófiai lakóház szerepel, valamint egy meglehetősen lepukkant plázában található iroda. Tevékenységi körként a LASA a műszaki tervezést, engedélyeztetést, technológia-kereskedelmet, bel- és külkereskedelmet adott meg, valamint „bármely más, törvény által nem tiltott gazdasági tevékenységet”. Repülőgépek módosításáról vagy felfegyverzéséről nem esett szó.
2014. szeptemberében Durrant azt mondta az FSG-nek, hogy a Thrush tesztelését és bizonyos módosításait Bulgáriában kellene végrehajtani, és hogy a LASA fog szerepelni eladóként. Amikor az FSG elkezdte megvizsgálni a LASA hátterét, gyakorlatilag nem találtak nyilvános információt arról hogy a LASA bármikor is bármilyen üzleti tevékenységet folytatott volna. A cégnek láthatóan nem voltak régebbi megbízásai repülőgépek átalakítására, nem volt gyára vagy személyzete sem, amellyel ilyet végezhetett volna. 2014-es pénzügyi jelentése szerint a LASA kevesebb mint 5000 dollárt fizetett ki bérekre. A LASA átvilágítását végző egyik FSG tisztviselő szerint a LASA „papírcégnek” tűnt. Prince és emberei „szándékosan homályosan” fejezték ki magukat, amikor a tisztviselőnek elmagyarázták a további módosítások és tesztek mibenlétét, illetve hogy miért is van ehhez szükség a LASA-ra.
Forrás: The Intercept
Ford. BG