Echo Papa: a zsoldosvezér magánlégiereje 4.

A kazanlaki Arzenál gyár (Google StreetView)


Nem Prince-től származik a mezőgazdasági repülőgépek harci felhasználásának ötlete. A CIA egyik titkos programjában a 2000-es évek elején Kolumbiában egy másik amerikai gyártmányú permetezőgépet, az Air Tractort használták kokamezők gyomirtóval történő lepermetezésére. Egy, a programot ismerő volt amerikai tisztviselő szerint a gépeket ISR felszereléssel és fegyverek hordozására alkalmas pilonokkal is ellátták, így a repülőkkel éjszakai bombázásokat tudtak végrehajtani a FARC gerillái és a kokainkartellek ellen. 

Prince-nek nem volt köze ehhez a programhoz, de 2008-ban vásárolt egy brazil gyártmányú Super Tucano könnyű harci gépet, amelyet, mint prototípust bérbe adott a védelmi minisztériumnak. Csaknem egy évtizeddel később az Egyesült Államok felfegyverzett Super Tucano-kat szállít Afganisztán hadseregének. 

Két volt kollégája szerint, akik az ajánlat kidolgozásában részt vettek, Prince megpróbálta a könnyű támadógépet eladni a CIA-nak is, Irakban és Afganisztánban közeli légi támogatásra történő használatra. Prince nézete szerint az elgondolást az amerikai kormány és versenytársai tőle lopták. Egyik versenytársa rendelkezik egy olyan szerződéssel, amely engedélyezi számukra hogy a kormánynak felfegyverzett Thrush repülőgépet szállítsanak. Prince nem adta fel ambícióit, és a Thrush-gépek átalakítása amelyeket most irányított, nagyon ígéretesnek tűnt. A repülőgépek olcsók, tartósak és aránylag diszkrétek voltak. 

Hónapokkal azelőtt, hogy az ausztriai hangárban megkezdték a titkos munkálatokat, Prince és társasága máris stratégia kidolgozásába kezdtek, hogy hogyan nézzenek szembe egy tényezővel, amely akár véget is vethetett volna az egész projektnek: az osztrák fegyverexport-szabályozással. Ausztria, amelynek kulcsszerepe volt két világháború kirobbanásában is, ma szilárdan ragaszkodik a semlegességi politikához és 
a szigorú törvénykezéshez, amelyek lehetetlenné teszik, hogy osztrák gyártmányú félkatonai repülőgépeket szállíthassanak polgárháborús országokba. 

Mindez nem volt új kihívás Prince számára. Korábbi Blackwater-es tevékenysége során nagy tapasztalatot szerzett az amerikai fegyverexport-korlátozások kicselezésében. Hogy az osztrák és az európai exportkorlátokat kikerülje, Prince Bulgáriára vetette tekintetét. Bulgária laza fegyverkereskedelmi előírásairól híres, amelynek révén a nemzetközi fegyverkereskedelem egyik csomópontja. “Nagyon nehéz ilyesmit [ilyen repülőgépet] gyártani Ausztriában úgy hogy megmaradjon a teljes csend” – mondta egy volt Airborne alkalmazott, aki a terven dolgozott – “túl kockázatos, tehát az ötlet az volt, hogy Bulgáriába megyünk”.

2014. májusában Kristof Nagl, az Airborne pénzügyi igazgatója nyíltan írt Prince-nek egy bulgáriai kirakatcég létrehozására amely rejtett módon gyártaná a felfegyverzésre kész repülőgépeket. Nagl korábbi beszélgetéseket idézett amelyekben Prince és Dorian Barak egy LASA Engineering nevű alapítási eljárásának előrehaladtáról beszéltek (LASA: Light Armed Surveillance Aircraft – azaz “könnyű, felfegyverzett megfigyelő repülőgép” rövidítése). A feljegyzésben Nagl úgy vázolta fel a vállalkozás felépítését, miszerint az Airborne szerezné be a Thrush repülőgépeket és végezné el a megfigyelőeszközök beszerelését, a LASA pedig elvégezné a gépek marketingjét és értékesítését, méghozzá úgy, hogy anyagaiban nem említik a Thrush márkanevet. A tranzakcióban a LASA megvenné az Airborne által átépített Thrush repülőgépeket a szokásos áron, hogy az Airborne haszonkulcsa olyan maradjon, mint bármikor máskor. A gépek átalakítása harci szerkezetté Szófiában történne. A LASA megkapná a szükséges exportengedélyeket a bolgár kormánytól, így a repülőgépeket külföldre lehet szállítani és eladni. A kirakatcég előnye, írta Nagl, hogy így “közvetve kapcsolatba kerülhetünk olyan lehetséges ügyfelekkel, akikkel eddig ezt vissza kellett utasítanunk, továbbá az exportkockázatot az új bulgáriai szervezet viseli”. Javasolta még, hogy a projektben érdekelt partnerek szálljanak be a LASA alapításának költségeibe, amely amúgy “nem igényel jelentősebb befektetést”.

A The Intercept részletes kérdéseire a Nagl-t illetve az Airborne-t képviselő ügyvéd azt mondta, hogy jelen cikk állításai helytelenek, annyit kivéve, hogy “ügyfelem többféle repülőgép, többek között a Thrush, ISR felszereléssel való ellátását kínálja a piacon”. Hozzátette, “ügyfelünk mindig beszerezte a szükséges exportengedélyeket előző tranzakcióihoz és a továbbiakban is így tesz”. Az ügyvéd azt állította, hogy mind 
Nagl, mind az Airborne “szigorúan betart minden releváns és alkalmazandó exportelőírást és törvényt”. Az ügyvédi iroda, Specht & Partner, Prince-t is képviseli Ausztriában. A cikk lezárása után az ügyvéd további megjegyzéseket küldött, amelyekben azt írja, hogy a vállalat sosem gyártott és nem adott el felfegyverzett repülőgépet, és nincs részesedése sem olyan cégben, amely igen.

Prince elintézte, hogy 2014-ben egy Airborne cégtalálkozóra Bulgáriába utazzon és szemrevételezze a kazanlaki Arzenál gyárat. Az Arzenál a legnagyobb bolgár fegyvergyártó, és Prince-t a “légi fegyverzet” választéka érdekelte, azaz a bombák, nem irányított rakéták és fedélzeti fegyverzetvezérlő rendszerek. 

Belső dokumentumok szerint egy hónappal később Shawn Matthews, az FSG alvállalkozója és Durrant helyettese a Thrush-programban, maga is az ausztrál különleges erők volt pilótája, Bulgáriába ment, hogy találkozzon Peter Mircsevvel, azzal a bolgár fegyverkereskedővel, aki Viktor Boutot látta el áruval (Bout jelenleg 25 éves börtönbüntetését tölti egy amerikai börtönben, mert fegyvereket próbált eladni a kolumbiai FARC gerillaszervezetnek). Mikor egy FSG tisztviselő tudomást szerzett Matthews találkozójáról Mircsevvel, utasította Matthews-t és Durrantot, hogy azonnal szakítsanak meg vele minden kapcsolatot. Nem ismert, hogy Mircsev és Matthews miről beszéltek, de az FSG-hivatalnok felszólította Prince embereit, hogy tegyenek le a Thrush gépek felfegyverzéséről, mivel az az amerikai törvények egyértelmű megsértése lenne. Matthews és Durrant nem kommentálta ezt. 

A volt Airborne alkalmazott és egy másik informátor azt mondta, hogy lényegében az összes átalakítási munkát Ausztriában végezték. Mire a gépek megérkeztek Bulgáriába, egy technikus egyszerűen beépíthette a szükséges hardvert. “A fegyverek végső elhelyezését végezték Bulgáriában”.    

Forrás: The Intercept
Ford.: BG
Folytatása következik!

Hozzászólások

comments

Hozzászólás