Echo Papa: A zsoldosvezér magánlégiereje 3.

A SCAR Pod megfigyelőkonténer, az Airborne Technologies terméke


2013. nyarán Prince már egy csapat összeállításán ténykedett, akik majd a Frontier Services Group-ot üzemeltetik. A toborzottak között volt Gregg Smith, Prince régi barátja, veterán tengerészgyalogos, aki később a cég igazgatója lett. Smith befektetési bankár volt, aki Prince-t segítette a Blackwater és más szervezetek eladásában, miután az amerikai kormány vizsgálatokat indított ellenük. Júliusban Prince és Smith a nigeri-burkina fasói határvidékre utazott, mivel, Smith szerint, Prince egy magnéziumbányába 
tervezett itt befektetni, mint új vállalkozás. A két férfi egy francia ellenőrzés alatt álló repülőtéren szállt le. Niger veszélyes vidék volt, lázongásokkal és egy helyi Al-Kaida fiókszervezettel. 

Miközben a bányát szemrevételezték, arról beszélgettek, hogy milyen előnyei lennének egy kis civil repülőgépet felszerelni megfigyelőkamerákkal és bányatelepek vagy olajmezők fölött repülni velük. Az ilyen repülők igen hasznosak lennének a bányavállalatok és a kormányerők riasztásánál, ha banditák vagy felkelők támadnák meg ezeket a létesítményeket. „Ha konfliktuszónában tartózkodsz és bányát üzemeltetsz, vagy akár olajat, gázt termelsz ki, szereted tudni hogy mi történik körülötted” mondta Smith egy interjúban, de „ezt az ilyen jellegű területeken nehéz elérni. Ha megvan a képességed arra, hogy egy jó IRS (hírszerzés-megfigyelés-felderítés) tulajdonságokkal rendelkező repülőgépet a levegőbe emelj, hogy a körzetedet figyelemmel kísérje, az igen jó dolog.”

Az ilyen megfigyelő repülőgépeket aránylag olcsó lenne beszerezni és üzemeltetni, és Prince és Smith elképzelése szerint szép nyereséget biztosítana szárnyait bontogató cégüknek, amelynek egy egész flottányi ilyen gépre lenne szüksége, hogy egész Afrikát keresztül-kasul bejárják. „Amikor megalapítottuk a céget, teljesen világosan leszögeztük, hogy ez nem biztonsági cég lesz, nem lesznek fegyveresei” mondta Smith a The Intercept-nek. Ezzel szemben Prince és az FSG logisztikai szolgáltatásai mellé hírszerzési és felderítési tevékenységeket is kínál, mint nem-halálos logisztikai támogatást. 

Prince legendás arról, hogy a legmesszebb menő kockázatot is vállalja, amikor el kell menni a katonai és biztonsági szolgáltatások törvényességének határáig. Az ilyen szerződésekhez az amerikai kormány engedélyeire és felhatalmazására lett volna szükség, márpedig igen kétséges hogy az FSG Prince-szel az elnöki székben beszerezhette-e volna ezeket. 

2014. februárjában, egy hónappal azután, hogy az FSG elnöke lett, engedélyezte két darab, a Georgia-beli Albanyban gyártott Thrush 510G permetezőrepülőgép beszerzését. A gépek egyenként körülbelül 1 millió dollárba kerültek. Prince azt mondta a hatóságoknak, hogy a beszerzés azért volt ilyen sürgős, mert zöld utat kapott egy projektje, amely során a Mali kormányt támogatta a helyi Al-Kaida leágazás elleni harcban. 

Az elképzelés szerint a repülőgépet légi megfigyelő műszerekkel látják el, és egy adatlink segítségével a földi állomásnak továbbítják az így szerzett adatokat, így a repülőgép légi felderítési információval tudná ellátni a földön harcolókat. Prince azt állította, hogy a belső körökben Project Mike néven emlegetett tervezet ” szabad utat kapott, és ennek része, hogy légi ISR támogatást nyújtsunk, méghozzá azonnal”, egy, az FSG belső működését ismerő forrás szerint. 

Prince elintézte, hogy az Airborne Technologies bécsújhelyi műhelyében a repülőgépeket kamerákkal és felderítő készülékekkel szereljék fel. A 2008-ban alapított osztrák cég a saját fejlesztésű SCAR konténerről ismert, amelyet kisrepülőgépekre lehet felszerelni, és vezeték nélkül továbbít élő videoképet és más adatokat. Reklámanyagaiban az Airborne „légi felderítés a dobozból!” szlogennel hirdeti ezt az eszközt.

Az FSG igazgatósága nem tudta, hogy Prince rejtett cégei révén az Airborne 25%-os tulajdonrészét ekkorra megszerezte. Dorian Barak, Prince saját ügyvédje intézte a cég adásvételét, és ő képviselte Prince-t az igazgatótanácsban. Az adásvétel előkészítése során Barak azt sugallta, hogy az Airborne terjeszkedni készül a biztonsági piacon, Prince „stratégiai irányításával”, kapcsolataival és eladásaival, egy Prince részére írt feljegyzés tanúsága szerint. Barak és Prince kérdésünkre nem kommentálták a fentieket.

Prince és csapata úgy tervezte, hogy a gépeket az Egyesült Államokból egyenesen az Airborne Wiener Neustadtban (Bécsújhely) található hangárába repülik át. A hivatalos szerződés szerint a gépeket olyan megfigyelő berendezésekkel, például FLIR (előre néző infravörös) kamerákkal kellett felszerelni, amelyek az amerikai támadó és felderítő drónokon is megtalálhatóak. 2014. májusában mindkét gép átkelt az Atlanti-óceánon az Airborne műhelyébe. Ahogyan megérkeztek Ausztriába, Prince gyakorlatilag átvette az 
irányítást mind a módosítások, mind pedig az FSG és az Airborne döntési láncolata felett. A Thrush-projektet Prince régről ismert társa, Christiaan „Serge” Durrant – az ausztrál különleges alakulatok egykori pilótája – irányította. Durrantot Prince az Airborne „különleges repülési osztálya” vezetésére szerződtette. Ekkor már Prince egy titkos megállapodáson ügyködött az Airborne igazgatóival, hogy a repülőgépet katonai célra 
alakítsák át. 

Forrás: The Intercept
Ford.: BG

Hozzászólások

comments

Leave a Reply