Ismert tény, hogy az orosz merevszárnyas légierő március 15.-én bejelentett kivonásával párhuzamosan Oroszország szárazföldi műveletek támogatására alkalmas harci helikoptereket vezényelt Szíriába. Oroszország legújabb harci helikoptereit küldi Szíriába, azzal az indoklással, hogy azok közelebb legyenek a fő fronthoz, az Iszlám Állam elleni műveletekhez. Az Airbus Defence & Space műholdfelvételei szerint a Homsz városától 30km-re délre található Al-Sajrat légibázison 4 darab Ka-52 Alligátor és 3 Mi-28N (a Mi-28 éjszakai harcra felkészített változata) harci helikopter állomásozott március 31.-én. Az Al-Sajrat bázist korábban is használták már a Mi-24 és 35 típusú helikopterek támaszpontjaként. A Ka-52-eseket és a Mi-28N-eket először március 17.-én észlelték a Latakia melletti Hmejmim légibázison, de akkor az orosz sajtó nem közölt számadatokat. Az orosz védelmi minisztérium nyilvánosságra hozott infravörös felvételein látható, ahogyan Mi-28N-ek precíziós légicsapásokat hajtanak végre a 9M114 Shturm/Kokon illetve 9M120 Ataka típusú rakétákkal.
Április 5.-i orosz híradófelvételeken két Ka-52 látható, amint ismételten támadnak az Al-Sajrat-tól 42km-re délkeletre található Al-Karjatain külterületein található harcállásokat. A szír kormány április 3.-án jelentette be, hogy „teljesen helyreállította a biztonságot és a stabilitást” a városban, miután az utolsó IS fegyvereseket is elpuszították ott.
Az Al-Sajrat-beli erős légi csoport mellett helikopterek vonultak fel a 67km-re keletre található Tijasz repülőtéren is. Az abház hírügynökség – ANNA – április 3.-i híre szerint 2db Mi-24P és egy Mi-8 szállítóhelikopter található ott, a Mi-24P-k egyikén rakéták voltak. A Mi-8 (vagy 17) 2015. december óta ugyanott áll a műholdfelvételek tanúsága szerint, így vélhetően a szír hadsereg egy régi szállítógépéről van szó. A légibázis fedezetéről egy 6db 2A18 (D-30) 122mm-es tarackból álló üteg gondoskodik, a repülőtértől északra.
Az előzetes aggodalmak szerint a helikopteres harcászatra történő átállás kockázatokat hordoz magában, hiszen a harci helikopterek jóval sebezhetőbbek a földi légvédelemmel szemben, mint a nagy sebességű lökhajtásos harci gépek. Valóban, április 11.-én egy Mi-28N lezuhant Homsz közelében, megölve mindkét hajózót. Ez a helikopter az orosz erők harmadik légi vesztesége, a török légvédelem által lelőtt Szu-24 és a pilótái keresésére küldött Mi-8AMTSh helikopter lelövése után.
A nyugati elemzők nem először fejezik ki meglepetésüket az orosz intervenció láttán. Az orosz beavatkozás láthatóan nagyon is céltudatosan alá van rendelve a közvetlen diplomáciai céloknak, de a legmeglepőbb az orosz logisztika hatékonysága volt. A NATO az orosz haderő egyik hagyományos gyengeségének tartja az utánpótlást, amely miatt nem képes gyors ütemű hadjáratokat végrehajtani. A szíriai beavatkozás illetve a Sanhaji Együttműködési Szervezet keretében végrehajtott közös hadgyakorlatok alapján, amelyek során Tadzsikisztánban egy IS-hez hasonló szervezet invázióját szimulálták, az elemzők képesnek vélik Oroszországot, hogy akár Afganisztánban is hatásos terrorellenes beavatkozást hajtson végre.
Források: Janes.com, The Aviationist, The Washington Post
Írta: BG
ÉLJEN PUTYIN AZ RGYISTENI REND ŐRE !!!