de lehetne a cikk címe az is, hogy miért kell támogatnunk az új polgármestert? Röviden, mert van vizíója, elképzelése a város jövőjéről, ráadásul van hite, akarata hozzá. Mire alapozom ezt? Ott voltam pénteken azon a rendezvényen ahol a programját ismertette, és ebben a programban szerepeltek mindazok az elképzelések amelyek időnként különböző programokban feltűntek,de aztán eltűntek a süllyesztőben. Világosan látja, hogy Miskolcot újra fel kell építeni, mert az eltelt időszakban óriási veszteségeink voltak. Csak egyetlen példa: Miskolc lakossága jelenleg cca 145.000 fő körüli, utoljára ennyi lakosa Miskolcnak a hatvanas években volt. Eltűntek a nagyvállalataink, és rengeteg komoly kulturális-és sportrendezvény. Viszont megmaradtak a 210.000-es lakossághoz kialakított egészségügyi-iskolai-óvodai- kommunális intézmények amelyek egy részével a város a csökkenő létszám miatt nem tud mit kezdeni. A program ismert, akit komolyan érdekel, megtekintheti, és jó lenne ha elgondolkodna róla, hogy miben tudnánk segíteni az új polgármesternek? Ami most világos, hogy nem várható az a politikai, kicsinyes harc ami az elmúlt évek pártpolitikáját jellemezte, viszont nem tudjuk még, hogy mit eredményezett ez a a korábbi kakaskodás. Nem látható még a város pénzügyi helyzete, a vagyonvesztés mértéke. Meggyőződésem, hogy a városnak nincs számottevő anyagi tartaléka, tehát most nem tévedhetünk. A program számol mindazon lehetőségekkel, amelyeket évek során megmagyarázhatatlan módon figyelmen kivül hagytak a korábbi városvezetők. Nem árt ilyenkor felidézni az őrült koncepciókat a szocik Várost Építünk, vagy a Pláza projekt hangzatos és veszteséges ötletelését. Azért ne felejtsük el, hogy ennek volt köszönhető Miskolc város brutális adósságállománya-56,7 mrd ft- amiből ha a kormány nem konszolidál 36,7 mrd ft-ot Miskolc már régen csődőt jelentett volna. A maradék 20,0 mrd ft-al az ipari üzemek miatt kialakult válsághelyzet miatt hosszú ideig nem tudott mit kezdeni a mindenkori városvezetés, és végül is Veres Pál idején sikerült kivezetni, ill. visszafizetni. Bár felmerül a kérdés: tényleg visszafizetésre került, vagy valamilyen pénzügyi konstrukció keretében még ott lapul a maradvány a könyvekben? Aztán azt se felejtsük el, hogy a szocik-és a Dk ostoba vitái miatt elvesztettük a Vízműveket, és sok értékes épületet amely normális gazdálkodás mellett a város bevételeit növelhették volna. Tehát össze kell tolni a visszafizetet hiteleket-amelyek semmi hasznot nem hoztak a városnak- és a vagyonvesztést, amiből világosan látszik, hogy mit vesztett a város az évtizedek alatt. Visszatérve a bevezetőben említett gondolathoz, nem tévedhetünk, mert nincsenek számottevő tartalékaink. Ami viszont potenciális tartalék, nevezetesen a természeti adottságaink, azzal végre súlyának megfelelően foglalkozik a program. Az elérendő célokból két nagyon fontos területet kiemelnék: az első a közlekedés, a menetrend felülvizsgálata amely halasztást nem tűr a városi közlekedés komplexitás miatt. A korábbi vezetés azt nem vette észre, hogy a rossz menetrend révén belemásztak a családok mindennapi életébe, holott erre nem volt jogosítványuk. Az óránként járó buszok mellett a családoknak teljesen át kellett alakítani napi rutinjukat, hiszen a gyerekért menni kell az iskolába- ez összefügg Miskolc közbiztonságával- vinni kell a különórákra, edzésre stb. Ez rögtön azt eredményezte, hogy előkerültek a garázsban tartott másodautók, a nagymamák, nagyapák bevonása a napi feladatokba. Ezt gyakorlatból tudom, én ugyan élvezem,de látom, hogy nagyon sok idős embernek ez problémát okoz. Sok esetben egyszerűbb ha gyalog megy az ember az iskolába, mert tömegközlekedéssel, órákat felemészt az utazás. És!! ez nem csak a nyugdíjasok problémája, hanem fiataloké is ahol nincs két kocsi a családban, látom a fiatal anyákon a nyúzottságot, amíg elérnek a a munkahelyről az iskolába, óvodába. Külön tragédia a Búza téri piac, ahol idős emberek, akiknek nincs segítsége, és magukat kell ellátniuk mit szenvednek a kánikulában mert öt perccel lekésték a buszt. Csoda, hogy nem történt még haláleset az óriási kánikulában, mert nincs normális beálló amely árnyékot adna.
A másik nagy probléma a Holding kérdése. Szerény véleményem szerint létre sem kellett volna hozni, jelenlegi formájában csak teher a városnak, és senki nem tudja mennyibe kerül a városnak? Amíg eldől a sorsa addig is a városnak azonnal létre kellene hozni egy szűk 5-10 fős csapatot akik csak az Unióban elérhető pályázatokkal foglakoznának. Ez lehet a polgármester közvetlen írányítás alatt, vagy a Holdingnál, de a legkevesebb áttétel legyen köztük és a mindenkori vezetés között. A team tagjait a miskolci vagy más egyetemekről kell kiválasztani, lehetőleg a legjobbakat, akiknél alapkövetelmény, hogy min. két nyelvet beszéljenek. Közgazdászokra, jogászokra van szükség, és messzemenően távol tartanám az Uram- Bátyám kapcsolati rendszert, itt kimondottan az értelem és felkészültség és a megjelenés alapkövetelmény, hiszen Ők a várost képviselik. Ezt a csapatot azonnal kivinni Brüsszelbe, és ott bemutatni az adminisztrációban dolgozó magyaroknak és más országok hasonló képviselőinek. Ezek az emberek írnák a pályázatokat és informálnák a városvezetést a készülő pályázati pénzek kiírásairól. Tehát a cél az elsődleges, forráshoz közeli információszerzés, és ez után a gyors pályázat. Jó példa lehet Szeged, aki ugyan nem vádolható kormánypártisággal, de több százmilliót pályázott közvetlenül Brüsszelből. Bár személyesen nem ismerem, de felkérhetnénk dr. Varga Judit volt igazságügyminisztert hogy segítsen ebben a munkában, hiszen Ő éveken keresztül dolgozott Brüsszelben, és ismert lokálpatrióta. Erre a programra még később még visszatérek, de be kell látnunk, hogy nincs több dobásuk, vagy erős összefogás, vagy csőd….rajtunk múlik.