Pénzügyeink avagy amit nem értenek a balliberálisok

Megint felhorkant a balliberális oldal, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kész anyagi veszteséget is elszenvedni a jogállamiság címszó alatt folyó hatalmi harcban. Még nincs döntés, de már mindenki jobban tud mindent, de a nagy bejelentések elmaradtak a legutóbbi Eu csúcson. Itt és most csak annyit, hogy Európa országai eltérő terhelés mellett küzdenek a járvánnyal, alig várják, hogy plusz forráshoz jussanak. Ezért várta mindenki a mostani Eu csúcsot, de az áttörés elmaradt, fontosabb volt a Belaruszia elleni szankciók megszavazása. Pedig ismert a magyar közmondás: kétszer ad aki gyorsan ad, de ezt az unióban valószínűleg nem ismerik. Vissza a pénzügyeinkhez, ahol az a probléma, hogy ellenzéki politikusaink ezen a területen meglehetősen hiányos ismertekkel rendelkeznek. Pontosabban megálltak azon a szinten amit annakidején oktattak nekik és nem képezték magukat tovább. Erre mondta Gyurcsány az őszödi beszédben, hogy az összes „sztár közgazdásszal” végig tárgyalták az ország helyzetét, és világossá vált, hogy ezek az emberek százmilliárdos tévedésekben vannak. Ennek köszönhető, hogy nem értették Matolcsy döntését az alapítványokkal kapcsolatban. Mindenki rácsavarodott egy félreérthető közpénz megfogalmazásra, és végig sem gondolták, hogy milyen zseniális húzása volt ez  a jegybanknak. A jegybankok-nemcsak  a magyar- általában közvetlenül nem támogathatják a költségvetést erre egy lehetőségük van, az évvégi nyereségüket átutalják, ha veszteségesek, akkor őket támogatja a költségvetés, ahogyan ezt megszoktuk Simor elnöksége alatt. A magyar jegybank 500,0 mrd ft-al alapította meg a Pallas alapítványokat, akiknek az alapító okiratában benne volt-ha jól emlékszem-a kapott pénz 96%-t állampapírba kellett fektetni a maradék a működési költségekre megy. Ez a pénz így visszakerült az államadósság kezelő központhoz, amellyel azt hiszem akkor lejáró hiteleket fizettek vissza. Ekkor több balliberális ismerősöm, szemét lopást…és hadd ne soroljam tovább miket emlegetett. Nekik csak annyit írtam, hogy üssék be a Google-ba: nem konvencionális jegybanki műveletek címet, és könyvtárnyi irodalmat találnak ezzel kapcsolatban. Ugyanis jegybankok tevékenysége sokkal szélesebb, mint ahogy azt a közvélemény gondolná. Lassan lecsengett ez pánik is nekem két ismerősöm négyszemközt bevallotta, hogy nem is hallott a fenti banki műveletekről. Ők legalább korrektek voltak.

Na, nézzük mi a helyzet a sejtéssel, hogy nem vesszük igénybe a ránk eső hitelkeretet. A válasz nagyon elképzelhető. Két csomagról beszélünk az egyik a hagyományos felzárkóztatási alapok, vagy kohéziós ha jobban tetszik, ezzel szerintem  nincs gond. Ugyanis annakidején világos és tiszta feltételek mentén szerződtünk az Eu- val, azokat utólag nem lehet megváltoztatni, illetve lehet, de az a lisszaboni szerződés újra kötését eredményezné. Ezt szerintem senki sem meri felvállani, a mi kis magyar őrültjeinket kivéve. A másik a most megszavazott hitel szétosztását, valami bonyolult konstelláció összeállása esetén elképzelhető, hogy egy hirtelen összeeszkábált „jogállamisághoz” kötik. Ebben az esetben óriási viták várhatók, a mi kormányunk biztos, hogy nem fogja elfogadni, és ha többen nem fogadják el, akkor a déli államok még súlyosabb helyzetbe kerülnek. Ez óriási politikai lehetőséget kínál a magyar kormánynak. A tiltakozás mellet nem vesszük igénybe ezt a hitelt ezzel elősegítve a déli államok gyors hitelhez jutását, ezt kellően megindokolva Orbán Viktor hatalmas politikai sikert arathat az unióba. És, miért tehetjük ezt meg? Mert tetszik az ellenzéknek vagy nem tetszik a magyar gazdaságot tényleg erős felszálló ágban kapta el vírus, és saját magunk tudjuk finanszírozni a dolgainkat. Aki nekem nem hisz higgyen a Moody’s hitelminősítőnek akik visszaesés ide, visszaesés oda felminősítette hazánkat, következésképpen nincs szükségünk erre a pénzre. Felvetődik itt egy másik kérdés, amit megint nem ért az ellenzék. Válságban is csak megalapozott gazdasági döntések mellett mehet a pénzügyi könnyítés, vagy a szükséges béremelések megvalósítása. Amiről senki nem beszél a vírus lehető tette, hogy korábbi bérfeszültségeket most megoldjon a kormány, lásd az egészségügyet…stb. Miért teheti meg? Mert nincs érvényben a 2,0%-os GDP arányos hiány tartási kötelezettség, ami azért korlátokat jelentett korábban. A jelentőségét ismerjük ha nem tartja be valamelyik ország akkor indul a túlzott deficiteljárás, amely a megszavazott uniós pénzünk felhasználását 75%-ra csökkenti. Ez fenyegette Magyarországot a Gyurcsány kormány esztelensége miatt. Most a GDP arányos hiány elengedésével az unió támogatja azon országok törekvését akik saját körben keresik a megoldás kulcsát. Itt az a kérdés ez milyen mértékű lesz, és ha a magyar gazdaság visszaáll a növekedési pályára a most jogosan elengedett hiány a növekedés mértékének megfelelően csökkenthető. Az már most biztosan látszik, hogy  a szakmában helikopter pénzszórásnak nevezett elosztás sehol sem hozta a kívánt hatást, erre talán az USA a legjobb példa.

Összefoglalva: valóban elképzelhető, hogy a miniszterelnök a vétónk bejelentésével egyidejűleg nem veszi igénybe a hitelt, ez óriási jelentőségű, mert nem hátráltatja a déliek pénzhez jutását ezzel elősegítve a gyors kifizetéseket. Kíváncsian várom a történéseket.

Hozzászólások

comments

Leave a Reply