Azt már világosan látjuk, hogy a magyar politikusok nagy része közgazdasági-pénzügyi területen nagyon alacsony szinten mozog, főleg a balliberális oldalon. Nincs komoly közgazdász-pénzügyi csapatuk, ez látszik minden nyilatkozatukban. Az őszödi beszéd óta tudjuk, hogy a korábban sztár közgazdásznak kikiáltottak milyen tudatlanok voltak ezt maga Gyurcsány fogalmazta meg. Azóta a helyzet csak romlott. Ma minden „szakértelmük” abban merül ki, hogy a kormány a MNB intézkedéseit azonnal beszorozzák mínusz eggyel, és ez a véleményük. Ráadásul kezdik előszedni az egyszer már bukott embereiket, és lássuk be kikopott marxista oktatókkal, filozófusokkal, szociológusokkal nem mennek semmire……és az a jelen helyzetben nagyon nagy kár. Na, nézzük miről van szó, miért ez a bevezető? A címhez visszatérve, kicsit vissza kell menni a történelemben.
Az IMF-nek több szervezete van ezekről kevés szó esik a napi sajtóban, sokan talán nem is tudnak róluk. Témánk szempontjából most egyet emelnék ki: Independent Evaluation Office-t röviden az IEO-t. Ők az IMF auditorai akik az Igazgatóságtól függetlenül fejtik ki véleményüket, tehát tényleg függetlenek. Nos, megállapították, hogy az IMF a korábbi válságkezelési programokban komolyan tévedett. Arra ösztönözte az USA, Japánt és Németországot, hogy már a 2010-2011 között megszorításokat hajtsanak végre. Ezzel együtt a jegybankok lazítsanak a monetáris politikájukon. Ettől várták a pénzbőség megteremtését, ami bővíti a keresletet- és szigorú fiskális feltételek ellenére-lendületet ad a gazdaságnak. Az IEO mindezek mellet nemcsak azt kritizálta, hogy ez egy elhibázott konstrukció volt, hanem azt is, hogy az IMF-nek előre kellett volna látni a bajt. Ez óriási megállapítás volt, mert a hitelminősítőktől kezdve minden ún. gazdasági kutatóintézet mindig csak utólag okos. Ha alaposan belegondolok a gazdasági előrejelzések, prognózisok a közgazdaságtan mélypontjai közé tartoznak. De, erről majd máskor. Szóval visszatérve, egy korábbi kutatás már rávilágított arra az összefüggésre, hogy amikor a magánszektor vállalatai adósságaik leépítésével vannak elfoglalva-ahogy ez a válság után történt-akkor kevésbé fogékonyak az új hitelek felvételére, akkor sem ha alacsony kamaton juthatnak hozzá. Összességében a pénzbőség nem serkenti beruházásokra, vásárlásokra a gazdasági élet szereplőit!!! Viszont megnövelte a pénzügyi befektetők kockázatvállalási hajlandóságát, így az ingatlan-és pénzügyi buborékok kezdtek felfúvódni. Christine Lagarde nem értett egyet ezzel a megállapítással, annak ellenére, hogy 2012-ben az IMF belátta, hogy alábecsülte a költségvetés csökkentésének káros- növekedést fékező- hatását. Lásd: Gyurcsány- Bajnai „válságkezelését”. Miért ez a felvezetés? Mert most az Európai Központi Bank elnöke Christine Lagarde. Egy olyan korábbi elnök után aki a kreativitásával csökkentette a monetáris eszköztárat. Draghi ezt úgy érte el, hogy kétes hitelképességű országokból felvásárolt kötvényeket. Ezt a kötvényvásárlást hosszú töprengés után a német alkotmánybíróság határozata alkotmányellenesnek nyilvánította. Miután csökkent a monetáris politika eszköztára, más megközelítés kell….. azaz a válságkezelés fókusza átkerülhet a KÖLTSÉGVETÉSI POLITIKÁRA. Jöhet a közös büdzsé, a bankunió…és ne folytassam. És jöhet a 750,0 mrd-os gigahitel a résztvevő országok kontójára……devizahitel, amin épphogy túljutottunk. Mert ez sem más devizahitel, ugyanúgy fog függeni az árfolyamtól amit ugye nem mi fogunk befolyásolni, eddig sem tudtuk. És mi lesz azokkal akik nem tudják fizetni a hiteleket? Valószínűleg átterhelődnek a többi országra, vagy átírják őket ÖRÖK KÖTVÉNYRE, ahol „csak a kamatot” kell fizetni az idők végezetéig. Aztán mi lesz a németek által alkotmányellenesnek minősített kétes kötvényekkel…ki fogja visszafizetni? Senki, mehet ez is az ÖRÖK KÖTVÉNY kategóriájába. És…senki sem tudja, ez hogyan fogja érinteni a magyar gazdaságot? Azt az országot akinek jelen pillanatban nincs is SZÜKSÉGE erre az eurós pénzre. Akik eddig nem étették volna meg….többek között ezért sem kellett eddig az euro, mert a MNB-nek így nagyobb mozgási lehetősége van. Nem beszélve az egyéb színvonal különbségekről. Nekünk egy érdekünk van az Unióban, hogy ne csökkenjenek a kohéziós alapok. Na, kérem ezt kitudja megmagyarázni a Dobrev Klárának, és őrült követőinek? Ebből akarnak uniós nyugdíjat, minimál bért???? Álljon itt egy szemléletes példa, hogy mi van készülőben? Sokan nem tudták aztán a közösségi oldalakon napvilágra került, hogy a volt francia gyarmatok óriási pénzeket fizetnek Franciaországnak 20-30 évvel a függetlenségük után is,. Hivatkozási alap különféle infrastruktúrák kiépítése miatt amelyek annak idején elsősorban a franciák érdekeit szolgálták. Akkor mondhatjuk, hogy függetlenek ezek az afrikai országok? A Soros kötvénnyel ugyanez a helyzet….annyi különbséggel, hogy még infrastruktúrát sem kapunk érte.
Szóval, ha nem figyelünk a sok képzetlen uniós „politikus” nemcsak a mieink lehet, hogy unokáink sorsát is elrendezi ostobasága révén.