Olimpia vs. ún. “civil ellenzék”

Hááát a nagyon felkészült civilek, akik természetesen rögtön bírják az ellenzéki pártok támogatását újabb népszavazásra gyűjtik az aláírást. Ez lassan már olyan, mint a biológia alapkérdése a tyúk és a tojás esetéről….vajon mi volt előbb a civilek, vagy a politikai pártok???? Szóval, most az olimpiáról van szó, amelyre Budapest a kormány támogatásával benyújtotta a pályázatát. Istenem, az átkosban hányszor szerettük volna ugyanezt, hány politikai fórumon szerepelt ez kérdésként??? Most itt lenne a lehetőség, de valahogy csak nem áll össze a dolog. A népszavazás, sajnos az ellenzék rosszul értelmezett fegyvere a nagyon elbukott választások után, nem bírják felfogni, hogy vannak olyan kérdések amiben egyszerűen a dolog természeténél fogva nem lehet népszavazást tartani, pl. a paksi atomerőmű, amely olyan speciális tudást feltételez ami nincs az átlag polgár birtokában. Kivéve természetesen az ellenzéket, mert ők mindenhez értenek. Tetszik, vagy nem tetszik ilyen az olimpiai pályázat is. Most telekürtölik a világot, hogy azért nem kell mert ellopják a pénzt, hátrányos hatásai vannak, stb. a szokásos lózung.

Na, nézzük mi a valós helyzet?
Kétségtelen, hogy a korábbi olimpiák rengeteg pénzt emésztettek fel, sokszor presztízsként kezelték. Bár a közelmúlt olimpiái mind nyereségesek voltak, de sok, főleg kisebb ország számára ez elérhetetlen volt. A NOB érezve az ellentmondásokat alaposan megreformálta a pályázati, és döntési mechanizmusát. Nos, ez az AGENDA 2020 néven ismert dokumentum. Ez a NOB 14 munkabizottságának reformjavaslatai alapján készült, melyet a NOB Monacóban fogadott el 2014.12.08-án a 127. közgyűlésén.
Akik a teljes anyagot tanulmányozni akarják a Magyar Olimpiai Bizottság honlapján megtehetik.
Itt, és most csak kiemelve a legfontosabb részt:
   – az olimpiai pályázati rendszer nem jelentkezés alapú lesz, hanem meghívással lehet majd részt venni az olimpiai pályázatban. A jövőben a NOB kéri fel a potenciális érdeklődöket, hogy mutassanak be olyan pályázatot, amely egybecseng a hosszútávú sportszakmai, gazdasági, szociális és környezetvédelmi szükségleteikkel.

Na, itt álljunk meg egy szóra….ez teljesen új az eddiekhez képest, ez azt jelenti, hogy a NOB elősegíti az egyébként is mgvalósítani kívánt terveket.
Szintén új elem a regionális rendezés, hogy az olimpia átnyúlhat akár országhatárokon is. Még egy nagyon fontos elem a lopáspártiak megnyugtatására, hogy az átláthatóság jegyében a NOB nyilvánosságra hozza a rendező várossal kötött szerződését.

Az AGENDA 2020-nak megfelelően a PwC elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányt, amely minden lényeges szempontot felölel. Ha a nagyon tüntetők elovasták volna, már eleve nem mondanának hülyeségeket. Ez ott tetten érhető, hogy ellenzéki oldalról még két azonos számot nem olvastam a költségeket illetően.

A tanulmány pontosan definiálja az olimpai költség fogalmát:

     az a kiadás / befektetés /, amely kizárólag az olimpia rendezés miatt merül fel, kizárólag az olimpiai rendezés célját szolgálja- csökkentve az így ennek a befektetésnek következtében előállt javak részbeni értékesítésének és az olimpia rendezésének közvetlen bevételeivel.
Természetesen nem tekinthető olimpiai költségnek az akár uniós forrásból, akár hazai forrásból finanszírozott állami, vagy önkormányzati fejlesztés, kiadás, amely ugyan hozzájárul az ország és Budapest olimpiai rendezési képességéhez, de amely az olimpiától függetlenül valósul meg, vagy szerepel a fejlesztési tervekben.
Ugyancsak nem olimpiai költség az ún. előrehozott fejlesztések értéke. Ezek olyan, az olimpiától függetlenül tervezett fejlesztések / döntően közlekedésfejlesztés /, amelyek a közép-hosszútávúfejlesztési tervekben / országos vagy budapesti / szerepelnek, de amelyek megvalósítása az olimpiától függetlenül 2024-nél későbbi időpontban terveztek megvalósítani a tervgazdák. Az olimpiai rendezés biztos tudatában szükséges lesz dönteni ezen, egyébként is szükséges és tervezett fejlesztések korábbi megvalósításáról.
A sok figyelembe vett szempont közül egy nagyon lényeges, ez a teljes hasznosítás és fenntarthatóság elve. Ez azt jelenti, hogy nem épül felesleges létesítmény!!! A terv csak olyan létesítményekkel számol, amelyek az olimpiától függetlenül rendelkezésre állnak 2024-ben ill. az olimpiától függetlenül szükségesek. A kizárólag az olimpia lebonyolításához szükséges létesítmények mindegyike ideiglenes és visszabontható. Ezt egyébként már a londoni olimpián is alakalmazták. / a szerk. megjegyzése/. Ezeket annyira komolyan veszik, hogy részletes tájékoztatást kérnek a korábbi városfejlesztési döntésekről, és vizsgálják, hogy hol tartanak ezek a beruházások.
Nem lehet mellébeszélni……miért is??? Mert az olimpia rendezéséhez kapcsolódóan felmerülő költségeket és azok finanszírozását három elkülönült költségvetésben kell bemutatni, a NOB módszertana szerint. Csak az érdekesség kedvéért ezek a pályázati költségek, az OCOG és a nem OCOG költségek. Ezeket nemzetközi bírálóbizottság vizsgálja. Az érdeklődők a teljes megvalósíthatósági tanulmányt megnézhetik a Magyar Olimpiai Bizottság honlapján. A teljes anyag több mint 1000 oldal terjedelmű, kitérve minden lényeges szempontra, és az olimpa hatását 2015-2030-as években vizsgálja az áthúzódó hatások miatt.
Egy nagyon szemléletes adat, hogy mindenki értse: egy magyarországi lakosra lebontva az olimpia költsége alig több, mint 7.000 ft átlagosan, évente 2015-2025 között.
A fentiekről csak annyit, hogy két hete Budapesten voltam ahol két aláíró standon kértek, hogy írjam alá a népszavazási íveket. Természetesen nem tettem meg, de az aktívistákkal beszélgetve egyértelmű volt számomra, hogy a fent említett dokumentumokról fogalmuk sem volt. Valószínűleg ezzel a támogató pártok is így vannak….és ez a nagyobb baj!!!

Írta: Jegenye          
Forrás: AGENDA 2020, PwC megvalósíthatósági tanulmány.

Hozzászólások

comments