Szeverodvinszk – a tengeralattjárók szülővárosa
Szeverodvinszk az Északi-Dvina torkolatában fekvő település az Arhangelszki régióban, 35 kilométernyi távolságra a régióközponttól, Arhangelszktől. Népessége közel 200.000 fő. Az iparváros húzóágazata a hajó-, és tengeralattjáró-építő ipar, mely a hidegháború idején virágzó település volt, de a kilencvenes évek spontán-anarchikus leépülése a várost (is) érintette. A Pravda újságírói a közelmúltban látogatást tettek Szeverodvinszkben, mely napjainkra ismét az orosz hajóépítő ipar egyik fellegvára, és az Északi Flotta egyik bázisa lett. A város a Szovjetunió idején a zárt városok közé tartozott, napjainkban azonban már mindenki számára elérhető település. A mai bejegyzésben Mihail Gmirinnel, a város polgármesterével a település múltjáról és jelenéről készített interjú kivonatolt változata olvasható.
Bontásra ítélt egykori szovjet tengeralattjáró
– Mit érdemes tudnunk Szeverodvinszkről?
– Szeverodvinszk korábban zárt város volt. Hazánk valamennyi korábbi vezetője számos alkalommal megfordult nálunk, kivéve Sztálint, holott a település felfejlesztése neki köszönhető. Tizenöt éve nagyon nehéz helyzetben voltunk, és fájdalmas döntések meghozatalára kényszerültünk, de mindent megtettünk, hogy az itteni vállalkozások megőrizzék tudományos, technikai és emberi erőforrásaikat. Az elmúlt években sok pozitív fejlemény történt, melyek városunkat a magasan képzett szakemberek számára vonzó perspektívává tették. 2015-ben 30000 m2 –nyi új lakás épült (beleértve a szociális bérlakásokat is), ami azt tanúsítja, hogy városunk növekszik és fejlődik.
Arhangelszk oblaszty
– Milyen a munkanélküliségi ráta?
– Arhangelszk régióban nálunk a legalacsonyabb a munkanélküliségi ráta, mindössze 0,4%, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincs munkanélküliség. Aki igazán akar dolgozni, talál magának munkát, akár a magánszférában, a szociális szektorban, vagy bárhol máshol.
– Szeverodvinszk a nukleáris tengeralattjáró-gyártás központja, mondhatni egy speciális iparágra szakosodott iparváros. Tapasztaltak-e bármilyen nehézséget, problémákat a szankciók miatt?
– Semmi komoly problémánk nincs, nem is volt. Néhány terméket orosz gyártmányokkal helyettesítettünk. Az újonnan létrejött oroszországi vállalatok minden szükséges felszerelést – alkatrészeket, berendezéseket, szoftvereket – képesek előállítani, bármely iparágról legyen is szó. Jelentősek a termelés modernizálására kapott központi források is. 2009-10-ben egy átfogó városfejlesztési-beruházási tervet fogadtunk el, előtérbe helyezve településünk speciális iparágát, melyhez kormányzati garanciákat sikerült kieszközölnünk. A helyi vállalkozások a nukleáris tengeralattjárók mellett felszíni hajók építésére, karbantartására és javítására is képesek, de van olyan cég is, mely olajfúrótornyokat gyárt. Integrált gazdaságfejlesztési koncepciónk legnagyobb beruházása az arhangelszki autópálya megépítése, melynek összköltsége eléri az egymilliárd rubelt.
A Zvjozdocska („Csillagocska”) hajóépítő gyár telepe
– Szeverodvinszkben található gyémántcsiszolásra szakosodott vállalat is. Honnan jött az ötlet?
– Régiónkban található Oroszország legnagyobb, a Mihail Lomonoszovról elnevezett gyémántbányája, melynek tartalékait 220 millió karátra becsülik. A bánya éves termelési kapacitása kétmillió karát. A tengeralattjáró-gyártással foglalkozó Zvjozdocska cég főigazgatója, Nyikolaj Kalisztratov karolta fel az elképzelést.
– Mióta a város zárt jellege megszűnt, megnyíltak a turizmus fejlesztése előtti lehetőségek is. Milyenek a kilátások?
– Van egy csodálatos kültéri faipari múzeumunk. Állandóak a helytörténeti kiállítások, tárlatok, jelenleg egy tanulmány van készülőben a régió történelméről. Emlékhelyeinket, műemlékeinket – köztük Szeverodvinszk építőinek és a nagy háború emlékművét is – helyreállítottuk.
Forrás: pravda.ru
Cs. v. F.