Az egyik MD-530-as „kismadár” |
A terror elleni háború kezdeti napjai óta igyekezett Prince egy repülőalakulatot felállítani a Blackwater kötelékében, és repülőgépekkel látta el a CIA-t és más kormányügynökségeket is. „Kis madarai” – az MD-530-as helikopterek, nyitott ajtajukban kommandósokkal – az iraki megszállás jelképeivé váltak. A Blackwater 2013-ra több botrányt, nyomozást és végül az Igazságügyminisztériummal kötött 42 millió dolláros vádalku következtében felbomlott, utódcégei, amelyek működéséből Prince-t nagyjából kizárták, új neveket kaptak. A magántulajdonú légierőről alkotott látomása azonban megmaradt.
2014 elején Prince és a Citic Group, Kína legnagyobb, állami tulajdonú befektetővállalata megalakította a Frontier Services Group-ot, amely egy nyilvánosan jegyzett, hong-kongi székhelyű légi szállítási és logisztikai vállalkozás. Az FSG szolgáltatásai között például értékes ásványok szállítása, magas rangú cégvezetők charter utaztatása, sebesültek és betegek kimentése távoli afrikai helyszínekről szerepelnek. Az elmúlt két évben Prince adott néhány interjút, amelyekben felvázolta vízióit az FSG-vel kapcsolatban: „ez a vállalkozásunk nem egy hazafias vállalkozás” * mondta az FSG-ről, „egy remek üzletet akarunk felépíteni és pénzt keresni vele”. Szerinte Kínának „megvan az étvágya ahhoz, hogy a pionírok kockázatát vállalja, azt a rizikót, amely a kevésbé biztos, kevésbé normális piacokat jellemzi, és ahhoz is, hogy kitalálja, hogyan kell csinálni”. Miközben azonban új vállalatvezetői imázság fényezgette a nyilvánosság előtt, titokban egy harcirepülőgép-fejlesztési programot felügyelt.
Prince néhány lojális helyettese együttműködésével titokban tartotta mindezt a vállalat vezetősége előtt, nem-vállalati e-mailek, fantomcégek, álnevek és egyszerű csalás segítségével. Amikor Prince logisztikai szerződéseket kötött afrikai kormányokkal az FSG nevében, ő és csapata ezzel párhuzamosan félkatonai szerződéstervezeteket dolgozott ki ugyanezeknek az ügyfeleknek. 2013-ban, az FSG alakulásakor Prince és csapata már kész titkos tervekkel rendelkezett felfegyverzett mezőgazdasági repülőgépekhez, amelyekkel
terroristák és felkelők elleni hadműveleteket lehetne támogatni Afrikában. 2015 végéig több mint 100 módosítást hajtottak végre az eredeti rajzokhoz képest. A cél az volt, hogy olcsó, nagy teljesítményű légifedezetet kínáljanak Prince ügyfeleinek, amely „képes felülírni a felőrlő hadászat paradigmáját az alacsony intenzitású konfliktusokban.” Prince terve nagy piaci lehetőségeket jósolt a kisméretű csapásmérő repülőknek.
A repülőgépeket úgy alakítják át, hogy azzal ne sértsék meg az exportkorlátozásokat, ugyanakkor alkalmassá teszik őket mind „okos”, precíziós vezérlésű és „buta” azaz nem irányított fegyverzet hordozására is. A terv mindazonáltal megjegyzi, hogy a gépfegyverek, a bombák és a nem irányított rakéták a legköltséghatékonyabb eszközök a jellemző célok és harci környezet ismeretében. A repülőgépeket páncélozott kabinnal, motortérrel és megerősített sárkánnyal látták el, valamint fejlett felderítő és
megfigyelő műszerekkel. A célpontok között fegyveres embercsoportok, hajók, járművek és harcálláspontok szerepelnek. A terv szerint a repülőgépek 12 óra repülési időre képesek. Az imigyen átépített könnyű támadó repülőgépek kedvező áron biztosítják a felkelések és polgárháborúk esetén kialakuló „hosszú háborúkhoz” szükséges kiképzést és harci erőt. Ezeket a törekvéseket azonban Prince nem osztotta meg nyíltan azokkal az emberekkel, akiket új cégéhez toborzott.
* Hamarosan olvashatnak lapjainkon egy recenziót Erik Prince: Amerika szolgálatában c. könyvéről, amelyből mélyebben megismerhetők nézetei a hazafiassággal kapcsolatban is. – ford. megj.
Forrás: The Intercept
Ford: BG
Folytatjuk, maradjanak velünk!